Veranderingen in het kindertehuis

25 mei 2016 - Bartlehiem, Nederland

Hallo allemaal,

Netty van het kindertehuis  is in Nederland. Afgelopen  zaterdag  hebben  we haar gezien en gesproken in Noordwolde.

Er zijn momenteel grote veranderingen in het kindertehuis en daar hebben  we meer  informatie  over gehad.

In  2000  begonnen  Netty  en Joao  met het opvangen van straatkinderen  in hun eigen huis. Dit werk breidde zich  steeds verder uit en 5 jaar later verhuisden ze naar een groter terrein waar plek was voor meerdere gezinshuisjes. In 2015  woonden er maar liefst  30  kinderen in het kindertehuis en werd een vierde huisje bijgebouwd, zodat er plek zou zijn  voor  40 kinderen.

In  de eerste  jaren  bemoeide de overheid  zich nog amper met het kindertehuis,  simpelweg omdat daar geen  visie, geld en wetgeving voor was.  Maar de afgelopen jaren kwam daar verandering in. Er  werden steeds meer  wet en regelgeving  en moesten  er meer  verslagen  worden ingeleverd.  Op  zich  een goede ontwikkeling,  als  deze ontwikkeling in het belang van het kind zou staan. Helaas hebben we  inmiddels te vaak gezien dat er door de overheid beslissingen worden genomen die ten nadele van het kind zijn.

De afgelopen jaren  werd het Netty door de overheid steeds moeilijker gemaakt om het kindertehuis op een goede manier  te laten functioneren.  De laatste mededeling  die Netty kreeg is dat ze  nog  maar 10!!!! kinderen mocht opvangen,  terwijl er plek is voor  40  kinderen.  Daarnaast zou Netty  als officieel  kindertehuis  geen andere  activiteiten mogenopstarten,  zoals een semi internaat  (dagopvang ).

Dit alles  heeft Netty doenbesluiten om te stoppen met de samenwerking  met  de overheid  en verder te gaan als zendingspost.  Als zendingspost  heb je geen overheidsbemoeienis,  heb je meer vrijheid,  maar krijg je geen subsidie.  De overheid zal geen kinderen bij Netty plaatsen, maar ze zal  niet  stoppen met  24  uurs opvang.  Netty heeftde afgelopen jaren een gigantisch netwerk opgebouwd.  Ook in de sloppenwijken heeft ze  goede contacten.  Er  zijn al verschillende moeders die hebben aangeklopt om hulp. De overheid wil hunniet helpen maar  Netty wel. Waarschijnlijk zal zij  hun kinderen  voor korte of lange tijd opvangen.

Omdat Netty afstand heeft genomen van de  overheid  moesten  de  kinderen ook weg uit het kindertehuis  een moeilijk en heftig besluit.

Het goede nieuws is dat  de  maatschappelijk werkster van kindertehuis Horeb samen met haar kerk  een  nieuw kindertehuis  is begonnen, bijna  alle kinderen  zijn naar  deze  nieuwe  plek  verhuisd.  Ons sponsorkindje  Lucas Ayale  is met  een aantal kinderen verhuist naar een ander kindertehuis  dit wou hij zelf omdat zijn broer en zussen daar ook wonen.

Netty en haar team zijn blij en dankbaar dat  zij die stap heeft genomen en weten dat de kinderen  bij haar in goede handen zijn. Gelukkig kunnen ze de kinderen gewoon bezoeken.

De komende weken neemt Netty  rust om dit alles te verwerken het is  een goed besluit want ze zei ook zelf dat het niet de bedoeling is om maar  10  kinderen  te kunnen opvangen terwijl er heel veel ruimte is op het terrein.

Bernard en Susanne  (een Nederlands zendingsechtpaar ) runnen nu alles in  Brazilië zij zijn  er ook al een aantal jaar werkzaam. Zij nemen ook even rust om alles te verwerken wat er allemaal gebeurd is. In juni zullen ze samen met Netty beginnen met een semi internaat. Kinderen uit sloppenwijken  worden overdag opgevangen  en krijgen oa een goede maaltijd, Hulp bij huiswerk, bijbels onderwijs. Ook kunnen ze heerlijk spelen op het terrein.

Daarnaast staat het  huis open  voor kinderen die nergens terecht kunnen. Kinderen die niet door de overheid geholpen worden, maar wel onderdak  nodig hebben.

Zaterdag heeft Netty hier over verteld. In eerste instantie een hele schrik maar  nu  kunnen ze veel meer kinderen bereiken met het evangelie.

Het wordt alleen maar beter en kunnen ze heel veel kinderen helpen.

Per week worden  er 250 kinderen uit de sloppenwijken gehaald met de bus. En er is nog woonruimte voor 40 kinderen.

Momenteel  wonen er  een aantal jonge moeders met hun kinderen die hun baan hebben verloren en de huur van hun huis niet meer kunnen betalen. Zij hebben voorheen ook in het kindertehuis gewoond.

We hebben zaterdag een hele fijne dag gehad met Netty en het bestuur  en alle belangstellenden.  Jildou Bakker en haar vader waren er ook op uitnodiging.  Ze heeft een paar prachtige liederen gezongen die goed aansloten op Netty haar verhaal.

Een bijzondere vrouw is Netty vol vertrouwen op de Heer.

Op  de site van het kindertehuis  kunt u ook nog een nieuwsbrief lezen over de veranderingen. En een reisverslag van de vorige groep vrijwilligers.

www.skhb.org  (Nieuwsbrief  april)

Bernard en Susanne  hebben ook een eigen blog site.

bernardensusanne.blogspot.com

zij zetten ook regelmatig nieuws over het kindertehuis op hun blog.

We houden jullie op de hoogte.

Groeten van  Jeroen en Rjimke

ps  nog 8 weken en dan zitten we in het vliegtuig.

Met deze nieuwe opzet komen we op het juiste moment.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diny vd ploeg:
    25 mei 2016
    Wauw! Wat een veranderingen de laatste tijd! Zal niet gemakkelijk zijn voor iedereen die daar bij betrokken is. Ben heel benieuwd hoe God de nieuwe weg in zal luiden......over 8 weken kunnen jullie dat zelf ervaren.....spannend
  2. Janny:
    27 mei 2016
    Ja de mensen van de overheid hebben het wel goed,maar ik heb heel veel respect voor die mensen die deze kinderen opvangen
    Heel goed Rjimke nog acht week dan is het zover dat jullie daar heen gaan GEWELDIG ook voor de kinderen.

Lieve groeten van ons Janny en Bauke